Nízkosacharidová diéta, je to správna cesta?

Nízkosacharidová diéta, je to správna cesta?

Nízkosacharidová diéta=mágia???

Celý fitness priemysel, často aj naši známi alebo tá osoba v našom fitku s najlepšou postavou nás viedli k tomu, že je niečo magické na nízkosacharidových diétach (strave, kde sú vynechávané jedlá typu ryža, zemiaky, cestoviny, pečivo, sladené nápoje, sladkosti atď…). Pravda je ale taká, že je to všetko len jednoduchá matematika. V tomto článku si povieme, prečo tomu tak je.

Mal som rád nízkosacharidové diéty, keď som sa snažil spaľovať tuk. Fungovalo to na mne a aj na mojich klientoch. Keď som prvýkrát schudol, nízkosacharidová diéta bola dobrou voľbou. Vďaka tomu som si vytvoril silné puto s týmto typom stravovania a prístupu ku chudnutiu. Myslel som si, že ak sa niekto snaží schudnúť iným spôsobom, ako nízkosacharidovou diétou, tak je blázon.

Teraz sedím tu, o niekoľko rokov neskôr, s ďalšími niekoľko-ročnými skúsenosťami a zriedkavo mám sacharidy nižšie ako 200 gramov denne a som rovnako vyrysovaný ak nie aj viac vyrysovaný, než keď som pristupoval ku chudnutiu nízkymi sacharidmi, bez cukru.

Matematika, nie mágia

Nízkosacharidová diéta

Jednoduchý dôvod, prečo som si myslel, že nízko sacharidové jedálničky sú najlepšie, je to, že to fungovalo. Z toho istého dôvodu si stále myslím, že je veľmi dobrým prístupom ku chudnutiu, ale nie tým najoptimálnejším, hlavne nie, ak ide o chlapa s nadpriemerným množstvom svalovej hmoty, ktorý sa usiluje túto svalovú hmotu udržať alebo dokonca vybudovať.

Nizkosacharidová diéta mi pomohlo vytvoriť alebo udržať kalorický deficit.

Čo je to kalorický deficit?

Kalorický deficit znamená, že ste viac energie (kalórií) vydali ako prijali. A presne toto je hlavnou príčinou pri vytváraní úspešného jedálnička a jeho efektivite pri spaľovaní tuku. V minulosti som si myslel, že je to nejaké kúzlo späté s inzulínom. Inzulín je totiž hormón, ktorý je ovplyvňovaný najmä sacharidmi, slúži na transport živín do svalov a buniek, no pokiaľ je zvýšený inzulín, telo nie je schopné spaľovať tuk. Toto bolo v časoch, keď bol fitness ešte len v zárodkoch a málokto naozaj vedel, ak vôbec niekto, ako to naozaj je a funguje pri spaľovaní tuku. Nebolo tam ale nič magické. Proste som len jedol menej, než som vydal.

Akonáhle som prijal logickejší prístup k spaľovaniu tuku a použil hierarchiu potrieb, všetko sa uľahčilo. Bol som v pozícii, kde som mohol jesť väčšiu škálu potravín a stále úspešne spaľoval tuk. Toto vytvorilo udržateľnejší proces chudnutia. Každý plán je len tak účinný, ako vaša schopnosť ho dodržať.

Vedeli ste, že?...
Zhadzovať 1 kg týždenne sa dá už za 9 € ? V našom online FIT Klube, nájdete hotové jedálničky, chutné recepty, áno aj sladkosti a dobroty, super tréningové videá, veľa motivácie a mnoho ďalšieho, tak nečakajte a vyskúšajte na vlastnej koži ako sa dá chudnúť až 1 kg za týždeň zábavnou formou. 🙂

Nízkosacharidová diéta a makroživiny

Čo sú to makroživiny? Hlavnými makroživinami sú sacharidy, bielkoviny a tuky. Tieto 3 makroživiny obsahujú všetku energiu. Pokiaľ máte napríklad prijať 2000 kalórií, tak toto množstvo sa potom rozdeľuje medzi tieto 3 makroživiny. Pomer sa ale môže líšiť. „Ideálny“ pomer je ale 30% bielkovín, 50% tukov, 20% sacharidov. Pomer sa líši napríklad od cieľa cvičenca, od metabolizmu jedinca, či má nadváhu, či je podvýživený, intenzity tréningov atď.

Nízkosacharidová diéta

Potom, aby som schudol tuk a udržal si svalovú hmotu, som si začal klásť otázky: Ktorý je najlepší tréningový plán počas diéty? A aká strava tomuto tréningovému plánu najviac vyhovuje a ho podporuje?

Odpoveď na prvú otázku je, čo najväčší tréningový objem (váha pre daný cvik x počet sérií x počet opakovaní), z ktorého dokážete zregenerovať telo. Odpoveď na druhú otázku má ale ešte niekoľko bodov, ktoré treba zvážiť:

  • Kalorický deficit
  • Dostatok bielkovín na udržanie svalovej hmoty
  • Dostatok tuku na podporu optimálnej hormonálnej funkcie (tuky sú totiž tou makroživinou, ktorá podporuje reguláciu hormónov v tele)

Takže ako sa robí nízkosacharidová diéta? Nízkosacharidová diéta

Nízkosacharidová diéta je jednoduchou, ale za to veľmi tŕnistou cestou za fit postavou, stačí vyradiť z jedálnička pečivo a prílohy, sladkosti a sladené nápoje. Zaradiť do jedálnička viac zeleniny a zdravých tukov a výsledky sa čoskoro dostavia.

Dá sa to, ale musíte vydržať a verte mi, väčšina slovákov je závislých na cukre, takže nízkosacharidová diéta pomôže zhodiť nejaké to kilo, ale ako rýchlo odíde, tak rýchlo sa aj vráti spať- JOJO efekt. 

Ak sa chystáte do nízkosacharidovej diéty pustiť (čo neodporúčam), mám pre vás jednu dobrú radu. Zaraďte počas týždňa jeden tzv. „cheat day“ teda deň, kedy si môžete dopriať čokoľvek na čo máte chuť. Takto zabránite tomu, že budete počas diéty podvádzať a nebudete diétu dodržiavať.

Chcete chudnúť príjemnejšou cestou?

Chcete sa naučiť pripravovať chutné a hlavne zdravé jedlá, vďaka ktorým budete zhadzovať? Potrebujete spaľovať tuk a byť vo forme? Naučte sa to v našom 30 dňovom redukčnom pláne, kde vám všetko podrobne vysvetlím. Stačí sa len do toho pustiť. 🙂 Voľba je len na vás…

30 dňový redukčný plán

 

Štítky:
Matej Leščinský
Som autorom tohto jedinečného projektu. Pomáham ľuďom zhadzovať kilogramy hravo a zdravo.
Komentáre