Plnohodnotná strava- 5 spôsobov, ako a prečo ju využiť pri chudnutí

Plnohodnotná strava- 5 spôsobov, ako a prečo ju využiť pri chudnutí

Doplnky výživy sú v súčasnej dobe oveľa viac propagované ako samotná zdravá a plnohodnotná strava. Nie je to ale nič prekvapujúce, keďže každý sa snaží nájsť čo najľahšiu cestu ako schudnúť, byť zdravý a zároveň môcť jesť halušky, pizzu či čokoládu každý deň. Na internete nájdeme už pomaly tabletku na čokoľvek alebo nejaký výťažok z najnáhodnejšej rastliny na svete, ktorá vám zaručí 100 % zdravie, vitalitu a chudnutie.

Nech je to akýkoľvek doplnok výživy, žiaden vám nezaručí zdravie a chudnutie natoľko, ako zdravá a plnohodnotná strava. Treba si uvedomiť jednu vec, sú to len DOPLNKY VÝŽIVY. Ich úlohou je doplniť našu výživu o určité živiny, minerály alebo vitamíny, pokiaľ ich máme v strave málo.

Veľa ľudí má ale problém počas chudnutia práve s tým, že plnohodnotná strava nie je u nich nastavená správne. Z toho dôvodu je investícia do akéhokoľvek doplnku výživy takmer zbytočná.

Ďalším trendom súčasnosti je jedenie fastfoodov či sladkostí v diétach. Aj napriek tomu, že je možné schudnúť aj jedením pizze či čokolády každý deň, nie je to ten najlepší spôsob, ako dosiahnuť vytúženú postavu.

V tomto článku si rozoberieme 5 spôsobov, ako a prečo je pri chudnutí dôležitá plnohodnotná strava a nie konzumácia fastfoodov či zbytočne veľa doplnkov výživy.

Plnohodnotná strava to sú aj vitamíny

Plnohodnotná strava- vitamíny

Plnohodnotná strava je veľmi dôležitá a nesmie v nej chýbať dostatok  vitamínov a minerálov, teda mikroživín. Nedostatok vitamínov môže mať veľmi zlé a dlhotrvajúce následky pre telo a v žiadnom prípade by sme ich nemali zanedbávať.

Podieľajú sa na metabolizme bielkovín, tukov a sacharidov a taktiež udržiavajú naše telo pod ochranou pred ochoreniami. Toto je veľmi dôležité, keďže človek, ktorý je často chorý, má veľmi veľký problém s chudnutím, keďže sa počas chorôb často mení aj jedálníček, spomaľuje sa metabolizmus a telo funguje trochu inak. A pravdupovediac, nikoho nezaujíma či je tučný alebo chudý, keď leží v kŕčoch či horúčkach doma v posteli. Bez zdravia a energie sa chudne veľmi ťažko. Benefitom vitamínov je teda zdravý imunitný systém a pokiaľ chceme naplno fungovať a môcť sa venovať chudnutiu, potrebujeme sa vyhýbať chorobám, pretože tie náš proces chudnutia len sťažujú až znemožňujú.

Niektoré vitamíny nám počas chudnutia pomáhajú spaľovať tuk, znižujú hlad alebo zabraňujú ukladaniu tuku na našom tele. Tým, že sa podieľajú aj na metabolizme bielkovín, tukov a sacharidov, sú veľmi dôležité pri ich správnom spracovaní a využití v našom tele.

Hlavnými zdrojmi vitamínov a teda jedla, ktoré by sme mali zaradiť počas chudnutia do stravy sú napríklad:

Ovocie – mango, jablká, marhule, papája, orechy, banán, citrusové plody, kiwi, čierne ríbezle, avokádo

Zelenina – listová zelenina (špenát, kel, kapusta, šalát, rukola), hlúbová zelenina (brokolica, kaleráb, karfiol), plodová zelenina (uhorky, paradajky, paprika, melón), koreňová zelenina (mrkva, petržlen, cvikla), cibuľová zelenina (cibuľa, cesnak), strukoviny (šošovica, hrach, fazuľa)

Živočíšne zdroje – vajcia, mlieko a mliečne výrobky, pečienka, ryby (losos, tuniak, makrela, sleď, sardinky), hydina, hovädzina

Každý deň by sme sa mali snažiť prijať aspoň 2 rôzne zdroje vitamínov. S ovocím to samozrejme netreba preháňať, pretože obsahuje veľa fruktózy, ktorá pri vysokých množstvách proces chudnutia sťažuješ až znemožňuje.

Plnohodnotná strava to sú aj minerály

Oproti vitamínom, ktoré sú organickými substanciami (nachádzajú sa v rastlinách a živočíšnych produktoch), sú minerály pevné, anorganické látky, ktoré nájdeme v pôde alebo vo vode a sú absorbované do rastlín alebo zjedené zvieratami.

Ich úlohou je zväčša podpora budovania kostí, zubov, svalov a nervov, optimalizácia rastu a rozvoja, regulácia metabolizmu a taktiež hrajú dôležitú úlohu pri vytváraní energie v bunkách.Plnohodnotná strava- minerály, vláknina

Minerálov, ktoré sú nevyhnutné a veľmi dôležité, je neúrekom. No tie najhlavnejšie, ktoré vám pomôžu pri chudnutí sú:

  • Chróm – je nevyhnutný pre udržiavanie normálnej hladiny krvného cukru. Pokiaľ človek nemá stabilný krvný cukor, prichádzajú časté, nepravidelné a neovládateľné pocity hladu, ktoré majú za následok prejedanie.

Najčastejším zdrojom sú oriešky, semiačka, vajíčka, ryby, hydina, kakao a listová zelenina.

  • Magnézium (Horčík) – nervový systém, krvný cukor, kosti a tráviaci systém sú oblasti, v ktorých hrá magnézium kľúčovú úlohu. Znižuje krvný cukor, pomáha zaspať a upokojiť, znižuje bolesť hlavy zo stresu a úzkosti, prípadne zo slabého krvného tlaku. Taktiež znižuje svalovicu, zvyšuje energiu, pokiaľ je znížená stresom a taktiež upokojuje aj tráviaci systém.Kakao, listová zelenina, väčšina orieškov, všetky semiačka, ryby a jogurty sú perfektnými zdrojmi horčíka.
  • Zinok – má za úlohu podporu produkcie, ukladania a uvoľňovania veľmi dôležitého hormónu, zodpovedného za riadenie tuku v tele a tým je inzulín. Inzulín hrá kľúčovú rolu pri vašej schopnosti využiť tuk ako zdroj energie. Taktiež zlepšuje efektivitu využitia glukózy, čím znižuje hladiny inzulínu a zlepšuje metabolizmus tuku vo vašom tele.Ideálnymi zdrojmi sú oriešky, semiačka, vajíčka, morské plody, hovädzina, listová zelenina, hydina, huby a strukoviny
  • Železo – nie je zodpovedné len za zdravý prietok krvi, ale taktiež vašu energiu! Ak máte nízke hladiny železa, budete sa cítiť veľmi vyčerpaní, čo vám ďalej spomalí metabolizmus.Zdrojmi železa sú napríklad červené mäso, orechy a semiačka, špenát, kel, kakao a tmavá čokoláda a vajíčka.

 

  • Ďalšími veľmi dôležitými minerálmi pri chudnutí sú sodík, draslík, vápnik, fosfor, meď, chlór, mangán. Nie je taký minerál, ktorý by ste mali zvoliť na úkor druhého. Všetky sú nevyhnutné a hrajú kľúčovú úlohu vo vašom zdraví, rovnako ako aj vitamíny. Niektoré majú ale väčší vplyv na samotné chudnutie a práve preto sú v tomto článku vyzdvihnuté. Neznamená to, že sú dôležitejšie ako ostatné.

Plnohodnotná strava to je aj vláknina

Vláknina sa nachádza prevažne v zelenine, celozrnných výrobkoch, ovocí, strukovinách a rôznych semiačkach či obilninách. Je nevyhnutnou pre správne fungovanie tráviaceho systému, bojuje proti srdcovým ochoreniam, cukrovke, rakovine a znižuje cholesterol.

Počas chudnutia by ste mali príjem vlákniny zvýšiť, pretože zvyšuje nasýtenosť a zlepšuje trávenie jedál a ich následné vstrebávanie v tele. Pomáha taktiež znižovať krvný cukor.

Vedeli ste, že?...
Zhadzovať 1 kg týždenne sa dá už za 9 € ? V našom online FIT Klube, nájdete hotové jedálničky, chutné recepty, áno aj sladkosti a dobroty, super tréningové videá, veľa motivácie a mnoho ďalšieho, tak nečakajte a vyskúšajte na vlastnej koži ako sa dá chudnúť až 1 kg za týždeň zábavnou formou. 🙂

Nasýtenosť

Problémom nezdravých jedál, junkfoodu, je, že veľmi rýchlo po ich konzumácií človek vyhladne. Tieto jedlá sú prakticky vytvorené takým štýlom, aby nútili človeka ich kupovať často a vo veľkých množstvách. Nie len, že na to miniete nespočetné množstvo peňazí, ale vášmu telu ani nič hodnotné nedajú. Ba dokonca často svojim zložením skôr zoberú a to nehovorím všeobecne o zdraví.

Každopádne, hlavnou úlohou stravy by malo byť udržanie človeka sýteho, plného energie na všetky jeho potreby a činnosti počas dňa. Preto by ste mali voliť prevažne také jedlá, ktorými toto aj docielite.

Chudnutie plnohodnotnou stravou a nie junkfoodom je oveľa jednoduchšie. Objem jedla, ktorý zjete je dostatočne vysoký na to, aby ste boli sýti aj napriek kalorickému deficitu, ktorý je samozrejmosťou pri chudnutí. Vaše telo má pravidelný a kvalitný prísun všetkých potrebných vitamínov, minerálov a antioxidantov, čiže funguje ako hodinky a nemá žiaden problém s odbúravaním telesného tuku, udržiavaním vitality, energie a dobrej nálady.

Najťažšie na diétach nie je ani to, že „nemôžeme“ jesť naše obľúbené jedlá, ale skôr hlad. Hlad je pravým problémom pri chudnutí. Pokiaľ by sme nemali návaly hladu a chute niečo jesť, bolo by všetko omnoho ľahšie. Práve z toho dôvodu je ideálne vynechávať neplnohodnotné jedlá a nahrádzať ich kopou zeleniny, mäsa, mliečnych výrobkov, sem-tam nejaké to ovocie tiež nie je zlé, strukovinami, rôznymi rybami atď. Tieto jedlá sú oveľa lepšie pri spaľovaní tuku, pretože pri väčšom objeme obsahujú menej alebo rovnako veľa kalórií ako niektoré malinké keksíky a tým vás udržia sýtych po dlhšiu dobu.

Pôst

Jedným z najľahších spôsobov ako schudnúť jedením pravých jedál je prerušovaný pôst (Intermittentfasting/IF). Princíp tohto stravovacieho protokolu spočíva v tom, že človek si vyhradí 6-10 hodinové okno počas dňa, v ktorom príjme všetky potrebné živiny a zvyšok dňa postí. To znamená, že tých zvyšných 14-18 hodín neprijíma nič iné, ako vodu, čaj alebo kávu (samozrejme bez cukru či mlieka).

Tento spôsob stravovania, alebo skôr životného štýlu, má veľmi veľa benefitov. Jednak to, že človek nemusí príliš uvažovať nad jedením a keď už aj príde na to, že môže jesť, tak si váži ten čas a nedá do seba akúkoľvek hlúposť. Prerušovaný pôst je ideálny, pokiaľ sa snažíte dostať do seba čo najviac zdravých a plnohodnotných jedál, pretože vás núti voliť tie najlepšie jedlá, ktoré vám dodajú energiu a nasýtia vás dostatočne na to, aby ste počas pôstu nepociťovali príliš veľký a príliš skoro hlad.

Zelenina vs ČokoládaPlnohodnotná strava- čokoláda

Ako už určite viete, tu nie je o čom. Či už ide o chudnutie, naberanie svalstva alebo celkovo naše zdravie, zelenina bude vždy dôležitejšia ako čokoláda. Už aj predošlé body vyzdvihujú podstatu zeleniny v našich jedálníčkoch.

Nesmieme ale zabúdať, že každý z nás má niekedy chuť zhrešiť a to najhoršie na chudnutí a dietovaní je, keď sa človek ide psychicky zdevastovať stravou. Plnohodnotná strava by mala viesť človeka k fyzickému ale aj psychickému zdraviu. Preto je v poriadku si dať sem-tam aj niečo nezdravé.

Pokiaľ je ale našou prioritou 100% zdravá a plnohodnotná strava, radi by sme si dali aj niečo iné ako mäso a zeleninu, ale zároveň nechceme „mekáč“ ani celú tabuľku Milky, existujú rôzne alternatívy.

Na internete existuje strašne veľa receptov alebo len jednoduché spôsoby prípravy „nezdravých“ jedál zdravším spôsobom. Môžete, pokiaľ dostanete chuť na čokoládu, kúpiť horkú čokoládu s čo najvyšším percentom obsahu kakaa. Nie len, že vám tieto jedlá, alternatívy nepokazia cestu k vysnívanej postave ale vám ju skôr nakopnú. Všetko sa totiž odohráva v hlave a tým najlepším stravovacím systémom k ideálnej postave je len a len ten, ktorého sa budete vedieť držať. Pokiaľ vám niečo pomôže schudnúť 20 kíl, ale vás to nebaví a keď ho prestanete dodržiavať priberiete 25 kíl, tak to asi nebol ten najlepší stravovací systém práve pre vás.

Ako ďalej…

Povedzte, aký by to bol pocit, keby ste mohli zhadzovať 1 kg týždenne a neobmedzovať sa pri tom nijako výrazne v strave, dokonca za pomoci prehreškov ako je pizza, alebo smoothies a kapustnica? Kľudne aj bez cvičenia, alebo za pomoci skvelého obývačkového tréningu? To a ešte omnoho viac vás čaká v našom jedinečnom 30-dňovom programe, ktorý je jediný svojho druhu na Slovensku a v Česku. Chcete zmeniť svoje zdravie, telo a kondíciu? Chcete sa cítiť mladšie ako kedykoľvek predtým? Získajte dnes svoj 30-dňový redukčný plán so všetkými nástrojmi a začnite pracovať na vašom novom tele. Nie zajtra, nie o týždeň… DNES.>>

Matej Leščinský
Som autorom tohto jedinečného projektu. Pomáham ľuďom zhadzovať kilogramy hravo a zdravo.
Komentáre